Özkök o anket sonuçlarını açıkladı: Bugün İstanbul’da yeni bir dönem başlıyor

Bugün saat 10’da İstanbul Bakırköy’de hepimizi yakından ilgilendiren bir toplantı yapılacak.

Çırpıcı Toplumsal Tesislerinde yapılacak toplantının ismi “UKOME”

Açık ismiyle “Ulaşım Uyum Merkezi” toplantısı.

TOPLANTININ 9 NUMARALI GÜNDEM UNSURU ÖNEMLİ

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun başkanlığında yapılacak toplantının 9 numaralı unsuru hepimizi yakında ilgilendiriyor.

Gündemin 9’ncu hususunun karşısında şu yazıyor:

“Taksi nakliyatının düzenlenmesi teklifi…”

İşte bu husus İstanbul’da yaşayan herkesi yakından ilgilendiriyor.

Beni de tabi…

Çünkü kentin bir türlü çözülemeyen büyük bir taksi sorunu var.

BEŞ YILDIZLI RESTORAN VE OTELLERİN GÖZÜ 9 NUMARADA

Özellikle TURYİD üyelerinin gözü toplantının 9 numaralı gündem unsuru üzerinde.

TURYİD Türkiye’deki en önde gelen otel, restoran işletmecilerinin en üst seviye kuruluşu.

Bildiğiniz bütün beş yıldızlı oteller ve restoranlar üyesi.

Hepsi UBER usulü global taksi sistemlerine Türkiye’de de verilmesini istiyorlar.

Çünkü bu otel ve restoranların paralı müşterileri kentte bir yere gidip gelirken inançlı bir taşıma sistemi istiyorlar.

Ne yazık ki Türkiye üzere ülkelerde taksiye binmek istemiyorlar. Güzelimize gitmese de gerçek bu.

Geçen gün Bodrum uçağında, dünyanın önde gelen beş yıldızlı otel zincirlerinden birinin bina sahibi ile yan yana düştüm.

Geçtiğimiz ay içinde çok değerli iki küme rezervasyonu UBER sisteminin bulunmayışı nedeniyle iptal edilmiş.

Özellikle paralı turist gittiği yerlerde bu garantiyi arıyor.

İSTANBUL’DA TAKSİ SAYISI 32 BİNE ÇIKIYOR

Toplantıya 24 saat kala Bloomberg’e konuşan bir yetkili sürpriz bir açıklama yaptı ve İstanbul’daki taksi sayısının yüzde 73 arttırılarak 32 bine çıkarılacağını söyledi.

İBB Başkanı İmamoğlu ise bizzat kendisi şunu söyledi:

“İstanbul’da taksi sorunun tahlilinde değerli bir adım atıyoruz. Tüm paydaşlarla birlikte yürüttüğümüz çalışmalar sonucunda hem taksi arttırmaya hem de yeni taksi sistemini hayata geçirmeye az kaldı. Bugünkü UKOME Toplantısında İstanbul için güzel kararlar çıkacağını ümit ediyorum.”

BUGÜN ÇIKACAK KARAR ŞUYMUŞ. 2500 E-TAKSİ LİSANSI İÇİN İHALE

Konu bugün UKOME toplantısında ele alınacak.

Gündemin 9 numaralı hususunda bir tekliften kelam ediliyor.

Demek ki bir teklif var.

O teklifin ne olduğunu öğrendim.

Bugün çıkması beklenen karar şu:

2500 e-taksi lisansı için ihale açılması kararı.

Oysa asıl beklenen UBER üzere global markalara ve martı üzere daha alt gelir seviyesindeki insanlara hizmet verecek yeni bir paylaşımlı nakliyat sistemine gidilmesi.

BEŞ YILDIZLI OTEL VE RESTORANLARIN RAPORU HAZIR ANCAK SUNAMADILAR

Bu yaz başında TURYİD’in önde gelen en büyük cirolu şirketlerin yöneticileri bir ortaya gelerek bu mevzuyu konuştular.

Bunun sonunda bir rapor hazırlanarak hem İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’na hem de Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy’a ulaştırılması kararlaştırıldı.

Bu rapor hazırlandı lakin İBB Liderine iletilmeden evvel bugünkü toplantının gündemi belirlendi.

Yani UKOME büyük işletmelerin raporunu tartışmadan bugün 2500’e taksiye lisans verilmesi teklifini gündeme aldı. Verilmesi için ihaleye çıkılması kararı alacak.

GÖRÜŞÜLMEYEN RAPORDA ÇOK ENTERESAN BİR ARAŞTIRMANIN SONUÇLARI VAR

Peki o raporda ne var?

Paylaşımlı sistemle ilgili teklifler.

Ama benim asıl dikkatimi çeken o rapordaki bir araştırma oldu.

İstanbul’da taksi kullanıcıları ortasında yapılan bir araştırmanın sonuçları bunlar.

Taksilere binen beşerler sürücülere ne kadar güveniyor? İşte bu soru sorulmuş.

Bu, taksi müşterisi açısından son derece değerli bir ruhsal algıyı ortaya koyuyor.

Aslında b araştırmanın sonuçları daha evvel de yayınlandı.

HER 10 TAKSİ MÜŞTERİSİNDEN 6’SI ALDIĞI HİZMETTEN ŞAD DEĞİL

İstanbul’da taksi kullanıcılarına iki soru sorulmuş:

(*) BİR Taksi hizmetlerinden mutlu musunuz?

Cevaplar şöyle:

(*) YÜZDE 58 “Hayır mutlu değilim…”

(*) YÜZDE 42 “Evet mutluyum.”

Yani 10 taksi kullanıcısından 6”sı aldığı hizmetten şad değil.

HER 10 KEDINDAN 5’İ GECE TAKSİYE BİNMEYE KORKUYOR

Ama asıl soru ikincisi:

(*) Gece taksi kullanmayı inançlı buluyor musunuz?

(*) YÜZDE 60: Evet buluyorum.

(*) YÜZDE 40: Hayır bulmuyorum.

Yani İstanbul’da taksi kullanıcılarının yüzde 40’ı gece taksiye binmeye çekiniyor.

Daha vahim olanı ise bayanların hisleri.

(*) YÜZDE 52: Taksi kullanıcısı bayanların yüzde 52’si gece taksiye binmeye çekiniyor.

Yani her 10 bayandan 5’i gece taksiye bindiği vakit kendini inançsız hissediyor.

BU TAKSİ SÜRÜCÜLERİ TEKİNSİZ İNSANDIR DEMEK DEĞİL

Bir bahse açıklık getirelim.

Bu taksi sürücüleri güvenilmez insanlardır manasına gelmiyor.

Ama insanlarda itimatla ilgili bir algı var demek.

Tabi buna bir de müşterinin ödeyeceği fiyat konusundaki belirsizlikleri ekleyin.

Uzak yoldan getirip daha fazla fiyat alma üzere yani.

Sürücü son derece dürüst davransa da müşteri bu psikolojiden kurtulmadığı sürece sorun devam edecek demektir.

2500 YENİ E-TAKSİ LİSANSI BU SORUNU ÇÖZECEK Mİ

Neticede İstanbul’da taksi sorunu yıllardır çözülemiyor.

Bunu 2500 e-taksi lisansı vererek çözebilir misiniz bilmiyorum.

Neticede e-taksi bizin bildiğimiz istasyondan taksi çağırmaktan farklı bir şey değil.

Sadece internet üzerinden bir uygulama indirip oradan çağırıyorsunuz taksiyi.

Değişen tek şey, telefonla çağırma yerine internet üzerinden uygulama ile çağırmak oluyor.

Oysa burada kredi kartı ile ödeme, fiyatın evvelden bilinmesi, sizi götürecek otomobil ve şoför hakkında bilginiz olması, şoförlerin kullanıcı notlarıyla derecelendirilmesi, şikayet alan şoförlerin devre dışı kalması, taksiye bindiğiniz, indiğiniz anların ve güzergahınızın her an kayıt altında olması üzere çok sayıda inanç arttırıcı değişken var.

MARTI ÜZERE YERLİ VE ULUSAL UYGULAMALAR NEDEN ÇARESİZ

Bunları lakin paylaşımlı taşıma sistemi çözebilir.

Mesela Martı bu yolla 100 bine yakın sürücüyü bir sistem etrafında toplamayı başardı.

Bütün sürücü ve araçlar kontrol altında.

Herkes kendi aracının sahibi.

Ancak kanunun olmadığı için, ödeme merkezi bir biçimde kredi kartı ile yapılamıyor.

Neticede müşteri parayı elden şoföre veriyor.

Ve bu para da Maliyenin sistemine

MAHALLEMİN TAKSİ İSTASYONUNUN HİZMETİNDEN ŞİKAYETÇİ DEĞİLİM AMA

Ben Beykoz’da oturuyorum.

Bizim sitemize hizmet veren taksi istasyonundan şikâyetim yok.

Sürücüleri nazik.

Ama otomobil bulmak mümkün değil.

Bir de ödeme her vakit sorun oluyor.

O nedenle bugünkü toplantıdan umutluydum lakin galiba yeniden tahlil çıkmayacak.

Zaten belediyenin bunu tek başına çözmesi de mümkün değil.

Kanunun çıkması lazım.

Ama bilelim ki, artık UBER üslubu paylaşımlı kent içi taşıma sistemi olmayan ülkelere gelişmiş gözüyle bakılamıyor.

Yine de bugünkü toplantıyı yakından izleyeceğim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir