Sabiha Gökçen’den yeni yılda yeni rekor hedefi

“İş Dünyası Söyleşileri” kapsamında açıklamalarda bulunan İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanının (İSG) işletmecisi Malezya Havalimanları Holdings Berhad (MAHB) Yönetici Yöneticisi Dato İzani, İstanbul’un yanı sıra Balıkesir, Bursa, İzmit ve Sakarya’ya olan ilişkisiyle, 2 saatlik arada yaklaşık 23 milyon bireye hizmet veren İSG’nin, Türkiye’nin 2’nci, Avrupa’nın en ağır 10’uncu havalimanı olarak 2023’ü tüm vakitlerin rekorunu kırıp 37,1 milyon yolcuyla tamamladığını kaydetti.

İzani, Sabiha Gökçen Havalimanının ocak-kasım periyodunda 37,9 milyon yolcu ağırladığını belirterek, “Kasım sonu prestijiyle geçen yılın rekorunu kırmış durumdayız. Noel ve yeni yıl münasebetiyle daha fazla insanın seyahat ettiği ağır dönemlerimizden olan aralık ayıyla birlikte bu yıl, yolcu trafiğinde üzerine fark koyduğumuz bir rekoru müjdelemeye hazırlanıyoruz.” tabirini kullandı.

İSG’nin bu yıl 15 dış sınır ve 1 iç sınır olmak üzere destinasyonuna 16 yeni sınır eklediğini anımsatan İzani, 51 ülkede 38 iç çizgi ve 103 dış sınır olmak üzere 141 destinasyonu İstanbul’la buluşturduğunu söyledi.

2024’ün İSG için mükafatlar, yenilikler ve rekorlarla dolu bir yıl olduğunu lisana getiren İzani, 2024’te müşteri hizmetleri kalitelerini daha ileriye taşımak ve süreçleri optimize etmek gayesiyle SAVVy Yapay Zeka Dijital Asistanı’nı hizmete sunduklarını bildirdi.

Yolcuların seyahat tecrübesini artırmak için yapılan çalışmaların, yıl içinde farklı ödüllerle taçlandırıldığını aktaran İzani, süratli geçiş hizmetlerinin Teknoloji Kaptanları’nda “Müşteri ile Etkileşim Ödülü”, yapay zeka dayanaklı bagaj idaresi projelerinin ise IDC DX Summit 2024’te dijital “inovasyon” kategorisinde ödül alırken, Sabiha Gökçen Brandverse Awards SocialBrands Bilgi Analitiği Ödülleri’nin havalimanları kategorisinde gümüş ödül, Bluesky Awards 2024’te “Yılın Dijital ve İnovatif Havalimanı”, “Yılın Havacılık AR-GE İnovasyon Projesi” ve “Yılın İnovatif Teknoloji Projesi” mükafatlarına layık görüldüğünü lisana getirdi.

Yolcu akışı hızlandıran projeler hayata geçirildi

Bu yıl İSG için en değerli gündemin terminalde yolcu akışının hızlandırılması için yapılan güzelleştirme projeleri olduğuna işaret eden İzani, kelamlarını şöyle sürdürdü:

“Decongestion Project çatısı altında mevcut yolcu trafiğini olumsuz halde etkilemeden terminalde bir dizi yenileme çalışması, güvenlik ve pasaport süreçlerinde ise teknolojik ve operasyonel iyileştirmeler yapıldı. Terminalde tekrar düzenlenen alanlar ortasında ATM alanı, Göç İdaresi alanı ve Carepoint merkezinin yanı sıra genişletilen pasaport, artırılan e-pasaport bankoları ve güvenlik geçiş alanları bulunuyor. 2024 yılında yaklaşık 12 milyon avro yatırımla BHS (Şut Altı) projesi kapsamında bagaj geçiş mühleti hızlandırıldı ve daha evvel 88 adet olan X-Ray aygıtlarına 22 adet ek edilerek terminal genelinde toplam X-Ray sayısı 110’a çıkarıldı.”

İzani, yolculara daha konforlu bir seyahat tecrübesi sunmak için yolcular tarafından en çok kullanılan alanların yenilendiğini söyledi.

Nisan ayında eski terminal binası önündeki 474 araç kapasiteli otoparkı kullanıma açtıklarını anımsatan İzani, “Açık otopark alanında başlatılan yaklaşık 750 araçlık ‘üçgen otopark’ projemiz için çalışmalar devam ediyor. Bunun yanı sıra, T1 terminalinin önündeki açık otoparkta yapılacak revizelerle birlikte otopark kapasitesi yaklaşık 7 milyon avro yatırımla yüzde 20 artırmış olacak.” diye konuştu.

İzani, havalimanında yetkili otoritelerin kararı doğrultusunda 2025’te T1 eski terminalinin yine faaliyete geçirilerek yıllık 4 milyon ek yolcu kapasitesi sağlanmasının planladığını değindi.

Geçen yılın sonunda devreye alınan ikinci pistin 22 Ağustos itibariyle gece uçuşlarına da açıldığını ve faal kullanımıyla gece inişlerde tek pist kaynaklı yaşanan yoğunlukların giderildiğini vurgulayan İzani, kalkışların birinci pist, inişlerin ise ikinci pist üzerinden yapıldığını söyledi.

2024’te en çok büyüme gösteren destinasyonun yüzde 122’yle Hollanda’nın Rotterdam (RTM) destinasyonu olduğunun belirten İzani, şunları kaydetti:

“Büyümede Rotterdam’ı sırasıyla yüzde 100’le Mısır’ın Kahire, yüzde 72’yle Sırbistan’ın Belgrad, yüzde 68’le Ermenistan’ın Erivan, yüzde 64 büyümeyle Finlandiya’nın Helsinki, yüzde 56’yla Azerbaycan’ın Gence, yüzde 54’le Kazakistan’ın Astana, yüzde 49’la Mısır’ın Şarm El-Şeyh, yüzde 47’yle Suudi Arabistan’ın Medine ve yüzde 44’le Hollanda’nın Eindhoven destinasyonu takip etti.”

Teknoloji alanında, havalimanında fiyatsız ve süratli Wi-Fi erişimi ve sensör tabanlı bilgilerin kullanımı üzere altyapıların geliştirildiğinden bahseden İzani, gelişmiş Wi-Fi altyapısıyla inançlı ve kesintisiz internet erişimi sağlanırken, data analitiğiyle yolcu akışları ve operasyonel verimliliğin daha tesirli bir formda izlenmeye başlandığını lisana getirdi.

“35 milyon avro yatırımla 24 adet proje/yenileme çalışması yaptık”​​​​​​​

İzani, “Konforu artırmaya yönelik yaklaşık 35 milyon avro yatırımla 24 adet proje/yenileme çalışması yaptık ve 15 yıldır hizmet veren havalimanımızda muhtaçlık duyulan alanlardaki uygunlaştırma çalışmalarını sürat kesmeden 2025’te de devam ettirmeyi planlıyoruz. Terminal tesislerinde tuvalet, dinlenme, alışveriş ve bekleme alanlarındaki yenileme ve optimizasyon çalışmaları, mevcut operasyonları olumsuz etkilemeyecek halde planlanarak yürütülmektedir.” formunda konuştu.

Yabancı havayolu şirketleriyle işbirlikleri

İzani, “Pegasus ve AJet üzere havayollarının büyüme amaçları doğrultusunda ve yeni uygulanan yoğunluğu azaltıcı projeleri sayesinde artırılan kapasitemizle 2025 yılı için hedeflenen yolcu sayısı 42 milyonun üzerinde.” dedi.

2025’de, yeni destinasyon maksatları ortasında Semerkand-Özbekistan, Tunus, Marakeş-Fas ve Cezayir gibi değerli kentler bulunduğunu açıklayan İzani, “Bu destinasyonlarla hem Avrupa hem de Orta Doğu ve Kuzey Afrika pazarlarındaki erişimimizi güçlendirmeyi hedeflemekteyiz.” tabirini kullandı.

İzani, farklı bölgelerde faaliyet gösteren yabancı havayolu şirketleriyle de işbirliği yaparak, bu işbirlikleriyle uçuş çeşitliliğini artırmayı ve memleketler arası yolculara daha fazla ilişki seçeneği sunmayı amaçladıklarını söyledi.

Karbon ayak izini azaltma gayesiyle çeşitli projeler üzerinde çalışmaları olduğuna değinen İzani, atıkların geri dönüşüm oranlarını artırmaya yönelik adımlar atıldığını ve sıfır atık yönetim sisteminin yaygınlaştırıldığını anlattı.

İSG’de devam eden sürdürülebilirlik idare sisteminin oturtulması ve sürdürülebilirlik raporlarının hazırlanmasında bilişim ve inovasyon şirketlerinden dayanak alındığının altını çizen İzani, enerji yönetim sistemlerinin aktifliğini artırmaya yönelik projelerin geliştirilmekte ve verimli güç kullanımının desteklendiğini kaydetti.

2025’te tüm idare sistemlerine yapay zeka ve bilişimsel yardımcıların entegre edilerek aktifliğin artırılmasını hedeflediklerinden kelam eden İzani, “Uluslararası Havalimanları Kurulu’nun karbon akreditasyonu üzere projelerle de karbon ayak izinin azaltılması hedeflenmekte olup, sürdürülebilirliğin şirket kültürü olarak yerleşmesi ve ilgili regülasyonların karşılanması amaçlanmaktadır.” değerlendirmesinde bulundu.

KAYNAK: AA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir