Sansür operasyonu denetimi kuşa çevirdi

Sayıştay, kamuyu denetleyerek hazırladığı ve TBMM’ye gönderdiği kamu kontrol raporlarını kuşa çevirdi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na ilişkin kıymetli argümanların olduğu 189 sayfalık 37 bulgu içeren 2020 raporu, her yıl 50’şer sayfa inceldi ve son rapor suya sabuna dokunmayan 12 bulgu ile 39 sayfaya düştü. CHP Genel Lider Yardımcısı ve TBMM KİT Kurulu üyesi Deniz Yavuzyılmaz, SÖZCÜ’ye yaptığı açıklamada, raporların iktidar tarafından sansürlenmesinin 2021’de Sayıştay başkanı değişimi sonrasında daha da arttığını söyledi.

Sayıştay, Avrasya Tüneli’nden 5 yılda 8 milyon 12 bin 844 aracın kaçak geçtiğini, işletici şirkete 26 milyon 804 milyon lira fazla garanti parası ödendiğini, 19.7 milyarlık 9 ihaledeki usulsüzlükleri, kusurlu döviz kuru ile şoförlerden 13 milyon 130 bin lira fazla para tahsil edildiğini belirledi.

HEPSİ BUHAR OLDU

Sayıştay, devleti ziyana uğratan bu uygulamalar için Bakanlığın gereğini yapmasını istedi lakin değişen bir şey olmadı. Eylül 2024’te tamamlanıp 2023’ü kapsayan ve geçen hafta TBMM’ye gönderilen raporda, bu bulguların hiçbiri yer almadı. “Gereği yapılsın” denilen saptamalar buharlaştı ve rapor biraz daha inceldi. Bahse ait kabahat duyurusunda bulunduğunu söyleyen CHP’li Deniz Yavuzyılmaz, “Raporların iktidar tarafından sansürlenmesi, 2021’deki Sayıştay başkanı değişimi sonrası daha da arttı. Bariz örneği Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’dır. Çok değerli bulgular gereği yapılmadığı halde son rapordan çıkarılıp, buhar olmuş. Hacim olarak 2-3 misline çıkması gereken raporu kuşa çevirip her türlü olumsuzluğu kağıt üzerinde gizlemişler. Bu hususta cürüm duyurusunda bulundum. İktidar kendisini denetleyen Sayıştay’ı da yok ediyor” tabirlerini kullandı.

Son rapor suya sabuna dokunmadı

Kuşa çevrilen Sayıştay’ın son Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı raporunda, “Avukatlık vekalet fiyatlarının masraflar yerine yatırımlar hesabına kaydedilmesi, depozito ve teminat muhasebe sürecinde dönemsellik prensibine uyulmaması,  kurum taşınmazlarının kayıtlarında eksiklikler olması, taban fiyat takviye primlerinin Türkiye İş Kurumu’na gönderilmemesi, kamu yönetimi alacaklarına ait takipte eksiklikler bulunması, kontrol denetim listelerinin güncellenmemesi ve yıllık kıymetlendirme raporunun hazırlanmaması” üzere suya sabuna dokunmayan bulgular yer aldı ve bu aksaklıkların sona erdirilmesi istendi.

Raporda bunlar buhar oldu

1- 19.7 milyar lira bedelli 9 ihalenin, doğal afet ve salgın hastalık yasa maddesi­ne dayandırılıp, isten­meyen firmayı eleme emeliyle kullanılan pazarlık 21-B tarzı ile yapılması.

2-Gayrettepe-İstanbul Yeni Havalimanı metro üretimi için şirkete 7 milyon 945 bin 479 Euro ödenmesine karşın, hafriyat bedelinin mukavele gereği ilgili şirketten tahsil edilmemesi.

3- Avrasya Tü­neli’nden kaçak geçen araçların muayenesi, alım satımı ve yurt dışına çıkışının önlenmesi için Bakanlığın üstlendiği yükümlülüğün yerine getirilmemesi.

4Kaçağın önlen­mesi ve kaçak geçen araçların izlenip para tahsilatı yapılması ha­linde şirkete 26 milyon 804 bin 423 lira daha az garanti ödemesi ya­pılacağının belirlenmesi.

5- Tünel geçiş fiyatı artırımı ve garanti ödemesinde 1 Ocak yerine 2 Ocak günlü döviz kurunun temel alınması ile otomobiller­den 4.50 lira, minibüs­lerden de 6.80 lira fazla fiyat alınıp, toplam 13 milyon 130 bin lira fazla tahsilat yapılması.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir